Om os i Pandastuen

Hvem er vi?

Velkommen til Pandastuen!

Vi er et dagtilbud til børn, der har et svækket immunforsvar eller af forskellige grunde skal skærmes for bakterier og virus. Vi er et specialtilbud i Københavns Kommune, og børn skal visiteres via Københavns Kommunes Børne- og ungdomsforvaltnings centrale visitation. Vi er en del af Børnehuset Regnskoven og har plads til 8 børn i alderen 1 til 6 år.

Vi arbejder med en grundværdi om, at børn er børn, og vores børn skal have så normal en dagligdag som muligt på trods af deres sygdomshistorik. På denne side kan I læse mere om, hvem vi er, vores historie, hvordan vores dagligdag fungerer og få informationer om de praktiske og sociale hensyn, vi tager til børnene.

Vores pædagogik

Børnene er stjernerne på Pandastuen. De er små seje fightere, der ofte har hospitalsindlæggelser bag sig og nogle lever et mere isoleret børneliv end andre. Derfor har vores børn nogle gange brug for ekstra omsorg, støtte og udfordringer. Som andre børn har de brug for gode kammerater, store grin og at blive udfordret.

Pandastuen deler legeplads med hhv. en børnehave og en vuggestue, og børnene har stor gavn af at lege med andre jævnaldrende børn udendørs, hvor smitterisikoen er minimal. Alt det tilbyder vi dem på Pandastuen.

Det pædagogiske personale arbejder sammen om at skabe udviklende rammer for hvert enkelt barn og den samlede gruppe børn. Vi vælger en primær og sekundærpædagog for hvert barn på stuen. De to pædagoger udarbejder en handleplan hvert halve år, hvor vi beskriver barnets udvikling og trivsel samt hvilke målsætninger, der skal arbejdes med.

Selvom pandastuebørn er helt almindelige børn, har børnene ofte et andet børneliv end jævnaldrende. Og på Pandastuen har vi mulighed for at sætte pædagogisk ind, hvor barnet har størst behov. For børn med lange indlæggelser bag sig, vil grovmotoriske øvelser ofte være relevante. Så kan vi lave hele stuen om til en forhindringsbane, eller vi kan tage vores minibus ud til en skov eller en frugtplantage, hvor vi kan plukke æbler.

Vi samarbejder også med relevant fagpersonale såsom ergoterapeuter, diætister og fysioterapeuter for at sikre, at børnenes behov mødes, og der tages hånd om lige netop deres udfordringer. Det er også en måde at gøre dem klar til at komme videre til andre tilbud, hvilket er vores mål. Vi sender de fleste af vores børn videre til børnehaven, og nogle gange i skole, når de er blevet erklæret klar til det.

Vores historie

Pandastuen blev oprettet i 1992 af to læger fra Rigshospitalet, som mente, der manglede et tilbud til immunsvage børn, hvor de havde mulighed for at være sociale sammen med andre børn. Der blev udarbejdet pædagogiske og lægefaglige retninger med fokus på at sikre børnenes trivsel og udvikling og samtidig skærme dem fra udefrakommende bakterier og virus.

Alle vores aktiviteter, vores normeringer og samværet med resten af huset er derfor tilrettelagt ud fra en lægefaglig vurdering om, hvad der er forsvarligt sundhedsmæssigt. Men vigtigst af alt er det, at der tages hensyn til, at børn skal have lov at være børn og har brug for samvær, næver og tryghed i hverdagen. Det er vigtigt for os, at vi passer på børnene, men samtidig giver dem så almindeligt et børneliv som muligt. Derfor skal alle vores børn kunne deltage i udendørsaktiviteter med andre og tåle at være på vores udendørs legepladser som deles med hhv. børnehaven og vuggestuen.

Vores historik gør, at vi kan give vores børn den tryggeste, sundeste og gladeste tid hos os med baggrund i barnets fysiske, sociale og udviklingsmæssige behov – og det er vi stolte af!