Evalueringer og sprogvurderinger

Hvordan og hvorfor arbejder vi med evalueringer og sprogvurderinger?

Vi tester alle børnene når de er kommet i børnehave og er faldet til men og inden de fylder 3,4 år. Scorer barnet under 15 i testen tester vi barnet igen når det er omkring 4 år. Den sidste test er når barnet er 5 år og inden det skal i skole. Vi analyserer testene og arbejder strategisk ud fra resultaterne. Vi har ikke en dag hvor vi arbejder med sprog. Det gør vi hele dagen, ex. når vi taler med børnene italesætter vi så meget som muligt, og vi øver dagligt børnene i sproglig turtagning, og vi læser jævnligt op med dialogisk læsning Dvs. vi taler med børnene om det vi læser højt.

Derudover arbejder vi med SprogTrappen, hvor vi gennemgår alle børnene, så vi kan se om der er nogle ting vi skal have ekstra fokus på at hjælpe dem med. SprogTrappen er et forebyggende sprogpædagogisk redskab, som har til formål at understøtte personalets arbejde med tidlig indsats ved sprogudvikling. Den laves over tid og på baggrund af de observationer som personalet gør i hverdagen.

Evaluering af de styrkede læreplaner.pdf

Shape Created with Sketch.